Gebelikte (Hamilelikte) Beslenme

Gebelikte beslenme, sağlıklı bir bebek sahibi olmak isteyen anne için çok önemlidir.

Sağlıklı bir bebek sahibi olmak anne için paha biçilemez kıymette bir hediyedir. Annenin ve karnındaki bebeğin sağlıklı bir gebelik süreci geçirmesi ve bebeğin bedensel ve zihinsel olarak sağlıklı bir şekilde doğması birçok faktöre bağlıdır. Bunlardan bir tanesi de yeterli ve dengeli beslenmedir.

Gebelikte Anne Yetersiz ve Dengesiz Beslenirse

1. Anne karnındaki bebeğin sağlıklı ve doğru büyümesini sağlayamaz.
  2. Kendisi için gerekli olan enerji ve besin depolanmasını doğru yapamaz.
  3. Emzirme için gerekli olan sütün içeriğini doğru oluşturamaz.

Gebelikte Anne Nasıl Beslenmeli

Bir annenin gebeliği boyunca alması gereken kilo  9 – 14 kg arasıdır. Anne adayının gebe kalmadan önce dengeli ve sağlıklı beslenerek ideal kilosuna ulaşması ve sigara, alkol alımı gibi alışkanlıkları varsa bunları gebe kalmadan en az 2 ay kadar önce bırakması gereklidir.

Gebelikte annenin enerji, protein, mineral ve vitamin ihtiyacında artma olur.

Gebelikte Beslenmede Alınan Enerjinin Önemi

Gebeler enerji ihtiyacının çoğunu karbonhidratlardan karşılarlar. Un, ekmek, şeker, çikolata, pirinç, meyve, sebzeler karbonhidrat içerirler. Anne adayının yaklaşık günlük 2300 kilokalori enerjiye ihtiyacı vardır. Günlük ihtiyaç 175 gram karbonhidrattır. Gebe olmayan bir kadının günlük ihtiyacı 130 gram kadar karbonhidrattır. Aradaki fark görüldüğü üzere çok azdır. Bu nedenle aşırı karbonhidrat tüketiminden kaçınılmalıdır.

Gebelikte Beslenmede Proteinin Önemi

Gebeler normal yaşantısındaki protein ihtiyacına ek olarak 20 gram kadar daha fazla protein almalıdır. Bu günlük 70 – 80 gram kadar protein demektir. 4 köfte kadar kırmızı et, balık, yumurta veya tavuk ihtiyacı karşılayacaktır .

Gebelikte Beslenmede Demir Mineralinin Tüketimi

Günlük ihtiyaç 27 mg demirdir. Demirden zengin besinler kırmızı et, kümes hayvanları, kuru baklagiller, kuru meyveler, tam tahıl, üzüm pekmezi gibi besinlerdir.  C vitamininden zengin taze meyve suları ile bu besinlerin birlikte alınması demir emilimini artırır. Çay kahve demir emilimini azaltır .

Gebelikte Ne Kadar Kalsiyum Alınmalıdır?

Gebelikte kemik miktarının korunması ve bebeğin iskelet sistemini sağlıklı gelişmesi için yeterli miktarda kalsiyum alınmalıdır. Günlük ihtiyaç 1000 mg kalsiyumdur. Süt ve süt ürünleri, kefir, yeşil yapraklı sebzeler, incir, kayısı, fındık, badem, kuru baklagiller kalsiyum kaynağıdır .

Gebelikte Hangi Vitaminler Alınmalıdır?

Gebelerde özellikle B vitamini ihtiyacı artmıştır. Bebeklerin nörolojik sistem gelişiminde B vitamini etkilidir. Yoğurt, süt, kırmızı et, balık B vitamini içeren yiyeceklerdir .

Hamilelikte Beslenmede Folik Asit Neden Önemlidir?

Gebeliğin ilk 3 ayında folik asitten zengin beslenmek bebeğin sağlıklı gelişimi için önemlidir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler, baklagiller, yer fıstığı, tahıllar zengin folik asit içerir.

Hamilelikte Beslenmede Omega 3'ün Önemi

Haftada 2 kez deniz balığı tüketimi ve günlük 2-3 adet ceviz gebe için gerekli Omega 3 takviyesini sağlar. Derin deniz balıkları ağır metal içerebileceğinden tüketilmemelidir .

Gebelikte Ne Kadar Su Tüketilmelidir

Gebeler günlük 1,5 – 2 litre kadar su tüketmelidirler.

Gebelikte Tüketilmemesi (Yenmemesi) Gereken Gıdalar

• Sigara , alkol , uyuşturucu
  • Basit şekerler , un , pasta , beyaz ekmek , şekerli tatlılar , pilav , makarna
  • Paketli , katkı maddeli ve tatlandırıcılı gıdalar
  • Derin deniz balıkları
  • Aşırı kave ve çay . Gebelikte alınan kafein miktarı 300 mg / gün ‘ü geçmemelidir  . Bu 2-3 bardak açık çay yada 1 bardak kahveye denk gelmektedir .
  • Bitki çayları aşırı tüketilmemelidir (ada çayı, melisa, zencefil, sinameki, fesleğen).