Hamilelik (Gebelik) Belirtileri ve Tanısı

Hamilelik belirtileri, gebelik belirtileri, gebelik testi ve gebelik tanısı sık karşılaşılan durumla

Gebe (Hamile) Olduğumu Nasıl Anlarım? Hamile Miyim?

• Beklenen adet tarihinin geçmesi gebelikle ilgili ilk şüpheyi uyandıran durumdur.
  • Çeşitli kokulara tahammülsüzlük, bulantı, kusma
  • Memelerde ağrı ,hassasiyet, dolgunluk, meme başı renk değişikliği
  • Baş dönmesi, halsizlik, uyku hali
  • Sık idrara çıkma
  • Kasık bölgesinde ağrı
  • Vajinal akıntı değişikliği ve akıntıda artışı varsa gebe olabilirsiniz.

Bu belirtiler gebelik oluştuğu andan itibaren vücudumuzda salgılanan gebelik hormonu ve diğer kadınlık hormonlarında meydana gelen değişikliklerin etkisi ile ortaya çıkar. Gebelikle ilgili şüphe uyandırır ama kesin sonuç vermez.

Gebeliğin (Hamileliğin) Kesin Tanısı Nasıl Konur?

1. Kanda Gebelik Testi  (BETA HCG Testi)  : Gebelik (hamilelik) şüphesi varsa ve adet günleriniz geçmişse kesin tanı için yaptırmanız gereken test kanda gebelik testi BETA HCG testidir. Beta HGC test sonucunun yüksek çıkması mutlaka normal bir gebeliği göstermez. Bu nedenle gebeliğin rahim içine yerleşmiş normal bir gebelik olduğunu teyit etmek için ultrason yapılmalıdır.
    2. İdrarda Gebelik Test  i:  Adet günlerinin geçmesi ve gebeliğin oluşması ile idrarda gebelik hormonu atılmaya başlar. Evde kolayca bakabileceğiniz idrarda gebelik testi, atılan hormon miktarı ile bağlantılıdır bu nedenle pozitif olması kandaki testten daha geç bir dönemde olur. Nadiren yanlış pozitif sonuç verir.
    3. Ulstrasonografi ile Gebelik (Hamilelik) Tanısı  :  Kanda gebelik testi BETA HCG değeri 1500 IU/ml civarına ulaştığı zaman, yani adet gecikmesi 4-5 günlük iken vajinal ultrason ile gebelik kesesi rahim içinde görülebilir. Adet gecikmesi 1 hafta, 10 günlük iken BETA HCG değeri 3000 IU/ml civarına ulaştığında karından bakılan ultrason ile rahim içinde gebelik kesesi izlenir.

Gebelik (Hamilelik) Belirtileri ve Tanısı ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular

Hastalarımdan en çok aldığım gebelik belirtileri ve tanısı ile ilgili soruları sizin için derledim.

1. Gebelik testim pozitif fakat belirti hissetmiyorum. Bu kötü bir durum mudur?

Her hastada gebelik belirtileri farklı seyreder, bu bir sorun olduğunu göstermez . Kişilerin gebelikte olan hormonal değişikliklere cevabı farklıdır .

2. Gebelik testinde gebelik çıkmadı fakat belirtileri var. Gebe (hamile) miyim?

Adet gecikmesi, mide bulantısı, kusma, baş dönmesi, uyku hali, halsizlik, kasık ağrısı, meme hassasiyeti gibi gebelik belirtileri başka hastalıkların belirtisi de olabilir. Bu nedenle gebelik (hamilelik) şüphesi oluşturan belirtiler varsa kanda gebelik testi ve ultrasonografi gibi kesin tanı koyduracak tetkik ve muayenenin yapılması gerekir.

3. Gebelik (hamilelik) belirtilerim kayboldu. Sorun mu var?

Belirtilerin kaybolması problem olduğunu göstermez . Gebelerde bulantı kusma şikayeti 12-16 hf arası geçer. Kasık ağrısı idrara sık çıkma şikayeti rahmin büyüyüp yukarıya doğru çıkması ile azalır. Dolayısı ile şikayetlerin azalması veya geçmesi kötü bir işaret olarak alınmamalıdır.

4. Dokturm bebeğin gelişmediğini ya da kalp atışının olmadığını söyledi. Benim gebelik belirtilerim devam ediyor sorun nedir?

Ölü gebelik, boş gebelik, düşük, dış gebelik gibi sorunlu gebeliklerde kandaki gebelik hormonu BETA HCG değeri hemen sıfıra düşmez. Bu nedenle gebelikle ilgili belirtiler bir süre daha hissedilebilir. Sorunlu gebelik sonlandırılsa da kanda bakılan gebelik testi BETA HCG değeri bir süre daha yüksek çıkar.